Irtják-e a parlagfüvet a megszüntetett vasúti szárnyvonalak mentén?
Áder János, a "Tégy a parlagfű ellen!” Közhasznú Alapítvány alapítója ezen a címen nyújtott be írásbeli kérdést Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterhez. Az alábbiakban a kérdést és a miniszteri választ egyaránt közreadjuk.

Irtják-e a parlagfüvet a megszüntetett vasúti szárnyvonalak mentén?

Tisztelt Miniszter Úr!

Az idei évben a kormány számos vasúti szárnyvonalat szüntetett meg. E szárnyvonalaknak, a hozzájuk tartozó műtárgyaknak és környezetüknek a védelme, gondozása azonban továbbra is elvégzendő fontos feladat. A vasúti pályák mentének környezete a parlagfű egyik leggyakoribb előfordulási helye, amelynek irtására törvény kötelezi a földterület használóját.

Tisztelt Miniszter Úr!

A megszüntetett vasúti szárnyvonalak mentén, az azokhoz tartozó földterületeken a MÁV továbbra is teljesíti-e a parlagfű-mentesítésre vonatkozó törvényi kötelezettségét?
Várom Miniszter Úr válaszát!

Budapest, 2007. szeptember 28.


Dr. Áder János


Tisztelt Képviselő Úr!

Az Országgyűlés Házszabálya 91. §-a alapján hozzám intézett „Irtják-e a parlagfüvet a megszüntetett vasúti szárnyvonalak mentén?” című K/3922 írásbeli kérdésére az alábbi választ adom:

A MÁV Zrt. jelentős, megközelítőleg 140 millió m2 terület parlagfű-mentesítéséért és kezeléséért felelős, amelynek megszervezése, finanszírozása igen nagy feladatot ró a vasúttársaságra.

A gyommentesítési feladatat a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal által javasolt, és jóváhagyott technológia alapján végzi a MÁV Zrt. A rendszeres és hatékony gyomirtás érdekében valamennyi vasútvonalon, így a forgalom-szüneteltetett szárnyvonalakon is közlekednek az úgynevezett gyomirtó vonatok. Ezek az – egyvágányú pályán 6,4 m, kétvágányú pályán 10,6 m, állomási vágányokon 5 m szélességben – engedélyezett minőségű és mennyiségű, az emberi egészségre ártalmatlan, de a gyomok ellen hatékony gyomirtószert alkalmazva permetezik a vasúti pályát. A vasúti vágányok, töltések mentén a gyomok eltávolítása kaszával, az állomásokon kisgépekkel történik.

A MÁV Zrt. a forgalom-szüneteltetett vasúti szárnyvonalak mentén és az azokhoz tartozó földterületeteken továbbra is teljesíti parlagfű mentesítésre vonatkozó törvény kötelezettségét. Ez részletezve ezévben a következő munkavégzéseket jelentette:

A Murony-Békés; Kecskemét-Fülöpszállás; Kunszentmiklós-Solt; Solt-Dunapataj; Kiskőrös-Kalocsa vonalak kaszálási tervben szerepelnek. Az elvégzett vegyszeres gyomirtáson túlmenően, 4-5 alkalommal kaszálás is történt, a parlagfű irtás tehát folyamatos volt az elmúlt időszakban.

A 23,7 km hosszú Nyíradony-Nagykálló szakaszon vegyszeres gyomirtás 2 alkalommal történt, illetve a Főpályamesteri szakasz is végzett gyommentesítést a teljes vonalon 2 alkalommal.

A Börgönd-Szabadbattyány; Balinka-Pusztavám, Kisbér-Környe; Diósjenő-Romhány vonalak t területén a gyomirtás UNIMOG kétéltű vegyszeres gyomirtó gépkocsival történt. Ezen felül a vonalak állomásain, megállóhelyein évente szükség szerint egy-két alkalommal végeztek kaszálást. Ez 2007-ben mindösszesen 21, 4 ha területet érintett.

Villány és Barcs vasútvonalon 2007. május 16-án és augusztus 3-án vegyszeres gyomirtást végeztek. Sellye-Drávafok, Sellye-Vajszló és Villány-Harkány között az útátjáró rálátási háromszögek kaszálására is sor került. A Környe-Pápa; a Pápa-Csorna és a Zalabér-Zataszentgrót vasútvonalakon pedig vegyszeres gyomirtás és kaszálás is történt.

Ugyancsak vegyszeres gyommentesítést végeztek a Hejőkeresztúr-Mezőcsát; Kazincbarcika-Rudabánya; Kál-Kápolna-Kisterenye vonalakon. Az ebből két vonalszakasz minden állomásán és megállóhelyén, a mátrai vonaton pedig Mátramindszent és Nemti megállóhelyeken végeztek kaszálást a közmunkaprogram keretében.

Budapest, 2007. október 12. .

Dr. Kóka János

© 2008 Tégy a parlagfű ellen!
Impresszum Kapcsolat Adatvédelem
Created by: PRAE.HU Kft.